Close
info@southsidestories.se

Tre frågor till Ulf Lindström

Tre frågor till Ulf Lindström

V2 6

Ulf Lindström är aktuell hösten 2020 med nya romanen Det nionde livet, en rå, ömsint och originell kriminalroman med den oförglömliga Marie Benedetti i huvudrollen. Vi passade på att ställa tre frågor till Ulf, och fick tre spännande svar.

Vem är Marie Benedetti?

Marie Benedetti var tidigare en lysande kriminalkommissarie – intelligent och lösningsfixerad. Som de flesta maskrosbarn var hon stark, frän och krävande; driven av rättspatos och ambition. Sedan drabbades hon av en ALS-liknande sjukdom, och efter ett misslyckat självmordsförsök kämpar hon mot sitt obönhörliga förfall. Hon kan inte lita på sin kropp och hennes minne sviker så hon är bitter, driven, sensuell, smart och ful i munnen. Hon har definitivt rovhunger och kattityd. Jag älskar henne, men jag vet fan inte om jag tycker om henne.

“Det nionde livet” utspelar sig i Varberg, om än ett fiktivt Varberg som påminner om verklighetens, hur och varför valde du den platsen? 

För att prestera bra text måste jag bottna i det jag skriver – i språket, i människorna och platsen. Jag har tidigare skrivit en trilogi om Borås, så den här gången kändes det naturligt att skriva om min andra hemstad. Jag gillar verkligen Varberg. En mellanstor, växande stad där ingen kan säga R. Stolt historia och gott självförtroende, på gränsen mellan hav och land. Jag tänker mig att Marie Benedetti skulle trivas här.

Var hämtade du inspiration till boken?

Inspiration är en oförutsägbar process. Ibland får jag jaga efter den med håv och limsticka, ibland kommer den och knackar på och frågar om jag vill komma ut och leka. Den här gången kommer handlingen från saker jag läst i tidningar, handflator och kriminologiska avhandlingar. Bokens människor är brottstycken av personligheter som jag satt ihop med lite tejp. Miljöerna har jag gjort i slöjden. Språket kommer från lite varstans; Rachel Cusk möter Clarice Lispector möter Vänner och Game of Thrones. Eller, för att vara ärlig: Jag vet inte. Det är det som är det häftiga med författandet – magin, om man så vill. Jag tror egentligen inte att jag vill förstå vad som händer när pennan får ett eget liv. Analys riskerar alltid att gå över i obduktion.


Det nionde livet finns överallt där böcker finns, du hittar den till exempel här hos Akademibokhandeln och Adlibris.