Close
info@southsidestories.se

Ray Celestin är tillbaka!

Ray Celestin är tillbaka!

Ray Celestins senaste historiska deckare, efterlängtade Gangsterns klagan, har äntligen landat på bokhandelsdiskarna! Vi passade på att ställa några frågor till Ray med anledning av detta och fick som väntat spännande svar …

I de tidigare böckerna utforskar du New Orleans (Yxmannen) respektive Chicago (Mafioso) oerhört skickligt, och i Gangsterns klagan har turen kommit till New York. Hur skulle du beskriva din relation till staden som aldrig sover?

Jag älskar New York. Jag bodde där tillfälligt och det är en stad som verkligen ligger mig varmt om hjärtat. På sätt och vis känns det som att det är den ultimata ”noir”-staden och eftersom jag är ett stort fan av film noir var det väldigt spännande att skriva en roman som utspelar sig där, under den tiden som genren var som störst. Jag ville verkligen förmedla den känslan i boken, alltså återskapa atmosfären i en klassisk noir från 1940-talets New York. Hjälten i hatt och trenchcoat som rör sig genom ett mörkt och regnigt Manhattan med tonerna från en sjaskig jazzklubb i bakgrunden. Att få ge läsaren den där klassiska pulpkänslan och den hårdkokta stämningen var något jag verkligen hade i åtanke när jag skrev boken. New York passar så bra i det sammanhanget, särskilt New York 1947. Förhoppningsvis lyser också min kärlek till staden igenom i romanen, hur starkt jag känner för platserna och deras historia.

Gangsterns klagan utspelar sig 1947, kan du berätta något om vilken betydelse just det årtalet har för bokens handling?

Ursprungligen valde jag det året eftersom det var det absoluta lågvattenmärket i Louis Armstrongs karriär. Han ledde ett av landets sämsta band, han var opopulär och han förlorade pengar på konserter som ingen kom för att se. Han befann sig i en nedåtgående spiral. Om det inte hade varit för en speciell konsert det året som kom att vända hela hans karriär så hade han blivit ännu en föredetting i jazzvärlden, istället för den popkulturella ikon vi känner honom som idag. Så det var ett avgörande år för honom.

Det här var också den tidsperiod då den amerikanska maffian stod på toppen av sina framgångar och hade mer makt och pengar än de någonsin haft tidigare – maffians guldålder. En av karaktärerna vi möter i boken är Frank Costello, en av de verkliga förebilderna till Gudfadern och den mest intressanta maffiabossen jag stötte på i min research. Men det var en fascinerande tidsperiod även i andra avseenden, i synnerhet i New York. Medan Pollock, Rothko och de Kooning skapade den abstrakta expressionismen (den första verkligt amerikanska konströrelsen), så systematiserade Dizzie Gillespie och Charlie Parker bebopen på 52nd Streets jazzklubbar. Elia Kazan grundade The Actors Studio i Hell’s Kitchen. Och uptown skrev Allen Ginsberg och William Burroughs med flera fram beatnikrörelsen på sunkiga barer samtidigt som ett första frö till efterkrigstidens motkultur började gro hos bohemerna i Greenwich Village. Allt detta medan W.H. Auden skrev en dikt (förlagd till en bar på 3rd Avenue) vars titel – ”The Age of Anxiety” – skulle ge ett namn åt den här eran.

Dessutom nådde film noir sin höjdpunkt, och en rad mästerverk filmades på plats i staden. Orson Welles Lady From Shanghai, Jules Dassins The Naked City och Robert Siodmaks Cry of the City är bara tre av de filmer som fångar det verkliga myllret i ”the big apple” under den här svindlande tiden i historien. Så mycket pågick i New York vid den här tiden att det är förbluffande egentligen.

Slutligen, Gangsterns klagan är den tredje fristående delen i vad som är tänkt att bli en kvartett, vad kan vi vänta oss av den fjärde och avslutande delen?

Jag arbetar faktiskt med den fjärde delen just nu. Den ska utspela sig i Los Angeles, vintern 1967. Handlingen utspelar sig mot bakgrund av film- och musikindustrin och slutet på drömmen om 1960-talet. Ida och Louis är med, men även Dante – en karaktär från bok nummer två. Ida har gått i pension men dras in i den kriminella världen för att arbeta med ett brutalt mordfall som visar sig vara del av något mycket större. Hon är 68 år vid det här laget och har levt ett helt liv sedan vi träffade henne första gången, som nittonåring i Yxmannen. Det kommer förhoppningsvis bli några mycket gripande scener. Jag beundrar verkligen Los Angeles-författare som James Ellroy och Raymond Chandler, och jag har passat på att läsa om deras böcker som en del av min research nu i ett försök att hitta den där solkiga LA-noirkänslan som de bemästrar.

Översatt från engelskan av Southside Stories

Gangsterns klagan finns att köpa nu hos din lokala bokhandel, samt här och här.