Stäng
info@southsidestories.se

Det svenska deckarundret 3.5

Det svenska deckarundret 3.5

Förlagschefens slutsats i veckans krönika är solklar. Det är dags för en old school-förnyelse av den svenska deckaren, och därmed ett nytt, häftigt deckarunder!

Det är lätt att bli besatt av böcker. I mitt flöde (förvisso en filterbubbla av rang eftersom oproportionerligt många vänner jobbar i branschen eller har ett närmast patologiskt litteraturintresse ändå) vimlar det av snygga bokinstabilder, recensioner, glada utrop och smarta citat. Ännu högre blir min besatthet när jag närmar mig en välsorterad deckarbokhylla; helst en sådan som innehåller både nytt och gammalt.

Som jag nämnde i förra veckans krönika, får jag i mig en hel del nyheter i ljudboksformat under morgongymmandet. Jag håller just nu på med den sjätte svenska deckaren för året, en svartsynt historia med många tuffa interiörer som lämpar sig bäst för bänkpress.

Men det gamla, då? Helst i inbundet originalformat, tack. Och jag märker att jag lutar åt engelskspråkigt snarare än svenska, äldre titlar.

Till att börja med är utländska äldre omslag faktiskt väldigt mycket mer genomjobbade (undantag finnes förvisso!) än de svenska. Läckrare och mer ”i stilen” om du förstår vad jag menar. Men viktigast: bland de äldre anglosaxiska spänningshistorierna finns så många fler undergenrer att välja på.

Och här ser jag plötsligt en lucka i marknaden för ett nytt, nordiskt deckarunder!

Vad hände egentligen med de där traditionella deckarupplägget? Jag säger inte att allt var bättre förr, tvärtom. Många äldre historier har gnagts ned till damm och spån av tidens tand, de funkar helt enkelt inte.

Men de där gåtorna som satte läsarens hjärna i rullning, var blev de av?

Mest av allt saknar jag svenska, kontemporära versioner av ”Det låsta rummets gåta”. Vad hände med de ”omöjliga morden”, som begicks av någon samtidigt som offret var ensamt i ett utrymme utan andra öppningar än en välbevakad dörr? Jo, jag lekte med temat för ett par år sedan i min egen Den ihålige direktören – men man får väl erkänna att marknaden ändå inte på något vis är uttömd med denna enstaka roman.

Vi har visat att svenska författare är någonting att räkna med när det gäller någon slags förnyelse av genren; vår semirealistiska Nordic Noir är ju internationellt gångbar på alla sätt och vis. Men vad tusan, ska vi inte chockera världen och göra en skrälldus med nya berättelser fina gamla krimteman också? TNWONCCN-vågen: The  New Wave Of Nordic Classic Crime Noir?

Jag tror på det här. Det ger en möjlighet att skapa historier, karaktärer och sammanhang som det inte jobbats med så mycket på länge. Vad sägs till exempel om en ny samling privatspanare, briljanta typer a la Ellery Queen och Dr Gideon Fell? (Den senare var ofta ’hjälten’ i John Dickson Carrs vansinnigt omfångsrika produktion av just ’Låsta rummetmysterier’)

Inte minst populärmusikhistorien visar att konsten ibland mår bra av att ta tre steg bakåt innan den tar ett steg framåt, och i min bok känns det som att den svenska deckaren kan behöva en sådan typ av förnyelse nu. Eller vad säger du?

Hans-Olov Öberg

E-post: info@southsidestories.se
Adress: Gotlandsgatan 71
116 38 Stockholm