Stäng
info@southsidestories.se

Tre frågor till bokaktuella Ray Celestin

Tre frågor till bokaktuella Ray Celestin

Den 21 september landade Ray Celestins Mafioso – den fristående uppföljaren till prisbelönta Yxmannen – äntligen på bokhandelsdiskarna och vi passade på att ställa tre frågor till Ray om nya romanen, skrivande och författarexperiment:*

Din debutroman Yxmannen (orig. titel Axeman’s Jazz) är baserad på verkliga händelser, nämligen en serie brutala mord som tillskrivits en mytomspunnen men aldrig identifierad yxmördare i New Orleans. I vilken utsträckning har Mafioso (orig. titel Dead Man’s Blues) verklighetsbakgrund?

Mafioso är baserad på händelser som utspelade sig i Chicago sommaren 1928 och berättelsen kretsar kring den faktiska vänskapsrelationen mellan Louis Armstrong och Al Capone. Armstrong arbetade på en av Capones nattklubbar i Chicago vid den här tiden och de två hade en förhållandevis nära relation. Det finns många märkliga paralleller mellan Armstrong och Capone under sommaren 1928, de var båda mycket framgångsrika. Sedan utgör också ett antal andra verkliga företeelser en bakgrund för själva historien, till exempel brottsvågen som följde i förbudstidens fotspår, den stora värmeböljan, och en av de mäktigaste boxningsmatcherna någonsin.

Du arbetade med Yxmannen i flera år innan den publicerades första gången 2014, och du har skrivit både noveller och manus för TV och film – vilket är ditt bästa råd till aspirerande författare?

Jag ger helst inte råd till aspirerande författare eftersom jag inte känner att jag besitter en sådan position att jag kan göra det, och dessutom finns det ju risk att jag har fel. Men två saker som verkligen hjälpte mig, och som jag känner att jag kan dela med mig av utan att vilseleda någon, gäller författare som använder datorer för att skriva: lär dig touch typing (ung. metod för att skriva snabbt på tangentbordet utan att titta på tangenterna, ö.a.) och lär dig kortkommandon för att hantera texten. När jag väl hade lärt mig det så sparade jag otroligt mycket tid.

Slutligen, om du kunde byta plats med vilken författare som helst – död eller levande – för en dag, vem skulle det vara?

Jag fascineras av den viktorianska eran, så kanske en viktoriansk författare – Charles Dickens eller Guy de Maupassant – så att jag kunde få resa i tiden och uppleva 1800-talets London eller Paris. Annars tror jag att Hunter S Thompson brukade ha det ganska kul. Att tillbringa en dag som honom skulle antagligen ta kål på mig, men det vore värt det.

 

*Översatt från engelska av Cecilia Ahrfeldt