info@southsidestories.se

Pressmeddelande: Kalla Kulor byter namn till Southside Stories och tar in fler delägare

Sofiahans 1

Stockholm 8/6 2017

Kalla Kulor byter namn till Southside Stories och tar in fler delägare

Kalla Kulor Förlag grundades 2001 av Hans-Olov Öberg med flera, och har sedan starten vuxit helt av egen kraft från ett litet entusiastförlag utan fast anställda till dagens fyra anställda och en årstakt på 15–20 titlar. Nu tar vi nästa steg, släpper in ett femtontal nya minoritetsägare och byter namn till Southside Stories AB.

Motivet till nyemissionen är enkelt:

”Från början var förlaget något av en humla”, konstaterar förlagschefen Hans-Olov Öberg. ”Det ska egentligen inte gå att driva förlag på det sätt som vi gjorde då, men likväl flög vi. Det har varit en lustfylld resa, men när vi nu ser så stora tillväxtmöjligheter därute, inser vi att tiden är mogen för att dra upp takten och släppa in fler intresserade finansiärer.”

Emissionen tillför Southside Stories AB två miljoner kronor. De nya delägarna är personer med stort intresse av litteraturbranschen, med specialiteter inom journalistik, information, finansiering, marknadsföring, företagsutveckling och mycket annat.

Varför namnbytet?

”De senaste åren har en stor del av våra affärer gjorts med internationella medparter”, förklarar Sofia Ejheden, förläggare och delägare i Southside Stories AB. ”Även om attityden som förknippas med Kalla Kulor-namnet lever vidare, vill vi med detta markera en nystart för förlaget och kanske slippa förklara trippelordvitsen för personer med Google Translate som huvudsakligt redskap.”

Från och med höstlistan 2017 ges alla Kalla Kulor-titlar ut i det nya förlagets regi. Systerförlaget Lavender Lit arbetar vidare som tidigare. Det nya kapitalet kommer att användas med både hjärta och hjärna för att stärka förlagets utgivning och marknadsföringskapacitet, snarare än att expandera mer än marginellt sett till antalet titlar.

För vidare information, ring:

Hans-Olov Öberg, förlagschef, 070-630 00 88 eller mejla hoo@southsidestories.se